Music was my first love
Parkpop was mijn eerste festival, op mijn veertiende. En sindsdien leef ik van festival naar festival. Ik ben dol op concerten, die energie van knalhard geluid, lichten, veel mensen dicht op elkaar en samen voor het podium.
Ik word heel blij van het gevoel wat de volgekrabbelde kartonnetjes van de mixtapes uit de nineties me nog steeds geven, de foto’s van artiesten in mijn oude agenda’s en mooie albumcovers. Ik ging vroeger altijd bij de plaatselijke platenzaak bedelen om de grote posters die ze ter promotie hadden hangen. Ik was dolgelukkig toen ik een levensgrote poster van het album Last Splash van The Breeders te pakken had.
“Ik ben zelfs met een muzikant getrouwd!”
Ik heb een grote doos waarin ik alle concertkaartjes, programmaboekjes en blokkenschema’s heb bewaard. Ik keek niet alleen jaarlijks uit naar de line-up, maar ook naar de vormgeving van de nieuwe edities van Llowlands en Into The Great Wide Open.
Huiskamerconcert
Om mijn man en zijn vriend Jeroen aan te zwengelen om de nummers van The Wrong Reasons, hun nieuwe band, af te maken, organiseerde ik een huiskamerconcert van een bevriende Amerikaanse singer songwriter: Dekker. The Wrong Reasons moesten dan natuurlijk het voorprogramma verzorgen. Ik zwengelde mezelf meteen aan om een poster te ontwerpen voor dit event. Met een eigen illustratie. Het werd volle bak! En de liedjes waren af en tof.

Merchandise
Een bevriende muzikant van de one man garage band Robbing Banks vroeg me een tekening te maken voor de merchandise van zijn nieuwe album: superglue! Het mocht lekker rammelen, net zoals zijn garage rock. Het werd een vintage lijmtube waar de naam van de band uit is geknepen. Ineens liepen er mensen rond met mijn tekening op hun shirt. Ontzettend leuk, die toegepaste kunst.
Ontwerp een cd-hoes
Een van de eerste opdrachten tijdens de opleiding Grafische vormgeving op MK24 was het ontwerpen van je eigen cd-hoes. We volgden een mooi proces tijdens deze lessen.
Eerst een lied kiezen waarbij je iets voelt. Vervolgens de tekst van het lied typografisch uitwerken. Op allerlei verschillende manieren. Daarna op zoek naar een passende beeldtaal bij dit nummer. En tot slot het samenbrengen van alle losse elementen in een ontwerp voor een hoesje. We hadden lekker veel tijd voor deze opdracht, waardoor het creatieve proces ook steeds maar door kon gaan in mijn hoofd.
Combi van handgemaakt en digitaal
Ik koos voor het nummer 9 crimes van Damien Rice en Lisa Hannigan. Een mooi, vrij dramatisch nummer wat me vrijwel altijd raakt. Ik wilde zelf beeld maken voor dit ontwerp, en niet werken met materiaal van stocksites. Tijdens een vakantie aan zee ben ik gaan werken met inkt, met pennen, met collagetechnieken, plakband en stempels. En steeds dat nummer op repeat.
Tijdens deze opdracht heb ik de kracht van de combinatie van handgemaakt werk en een digitale toevoeging ontdekt. Ik teken heel graag op de iPad, en kan daar lekker mee uit de voeten, maar het tactiele effect van papier, plakband en verf of inkt geeft toch meer mogelijkheden om een gevoel over te brengen.
Lost in the flow
Mijn gezin was me een heel weekend kwijt aan mijn inspiratie. Ik heb wel 10 albumcovers gemaakt, van uiteenlopende artiesten. Ik kwam erachter dat iets moois maken vanuit een heel helder kader me het allermeest uitdaagt en inspireert. Ook vond ik het een pure luxe om mijn ideeën ook zelf om te kunnen zetten in ontwerpen. De flexibiliteit die je hebt als je een camera, een bak met materiaal en de adobe software tot je beschikking hebt, is zo bevrijdend! Hier wil ik meer van!